
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
-----------------------------------------x 
SARAH PALIN, 

Plaintiff, 

-v-

THE NEW YORK TIMES COMPANY, 

Defendant. 

JED S. RAKOFF, U.S.D.J. 

17-cv-4853 (JSR) 

OPINION AND ORDER 

Nowhere is political journalism so free, so robust, or perhaps 

so rowdy as in the United States. In the exercise of that freedom, 

mistakes will be made, some of which will be hurtful to others. 

Responsible journals will promptly correct their errors; others will 

not. But if political journalism is to achieve its constitutionally 

endorsed role of challenging the powerful, legal redress by a public 

figure must be limited to those cases where the public figure has a 

plausible factual basis for complaining that the mistake was made 

maliciously, that is, with knowledge it was false or with reckless 

disregard of its falsity. Here, plaintiff's complaint, even when 

supplemented by facts developed at an evidentiary hearing convened 

by the Court, fails to make that showing. Accordingly, the complaint 

must be dismissed. 

Background 

In her one-count complaint filed on June 27, 2017, plaintiff 

Sarah Palin, an acknowledged public figure, alleged that defendant 

1 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 1 of 26



The New York Times Company (the "Timesu) defamed her in an editorial 

published on June 14, 2017, the defamatory statements in which were 

not corrected until the next day. On July 14, 2017, the Times moved 

to dismiss the complaint for failure to state a claim as a matter of 

law, and the matter was promptly briefed by both sides. 

On its face, the complaint plainly suffered from several 

material deficiencies. For example, it failed to identify any 

individual at the Times who allegedly acted with actual malice, 

positing instead a kind of collective knowledge unrecognized by the 

law in this area. But while the Court might have dismissed the 

complaint on such grounds, the editorial in question was signed by 

"The Editorial Boardu of the Times, and in such a situation the 

Court believed it could not carry out its prescribed role of 

ascertaining whether the numerous allegations in the complaint to 

the effect that "the Timesu knew this, or intended that, could, when 

taken most favorably to the plaintiff, be attributed to a specific 

individual or individuals without the Court's knowing a modicum of 

factual background. Accordingly, the Court ordered a brief 

evidentiary hearing on August 16, 2017 to ascertain who was (or 

were) the author(s) of the offending statements and other basic 

facts that would provide the context for assessing the plausibility 

or implausibility of the complaint's allegations.i 

By requiring district courts to make plausibility determinations 
based on the pleadings, see Ashcroft v. Igbal, 556 U.S. 662 (2009) 
and Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007), the Supreme 
Court has, in effect, made district courts gatekeepers. Evaluating 
plausibility is "a context-specific task,u Igbal, 556 U.S. at 679, 

2 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 2 of 26



Although, therefore, if the Court were to solely limit its 

evaluation to the face of the complaint, it would readily grant the 

motion to dismiss, the Court has in5tead evaluated the plausibility 

of the complaint in light of such background facts developed during 

the evidentiary hearing that, as shown by the parties' post-hearing 

briefs, were either undisputed (at least for purposes of the instant 

motion) or, where disputed, are taken most favorably to plaintiff. 

In brief, the pertinent factual allegations are as follows: 

On the morning of June 14, 2017, James Hodgkinson opened fire 

on members of Congress and current and former congressional aides 

playing baseball at a field in Virginia. Complaint ("Compl.") ~ 2, 

ECF No. l; Transcript of Aug. 16, 2017 Hearing ("Tr.") at 4:22. That 

same day, Elizabeth Williamson, an editorial writer at the Times, 

because a court must have some knowledge of the context in which the 
underlying events occurred in order to carry out the function with 
which the Supreme Court has tasked it. Thus, the Court here convened 
a hearing pursuant to Rule 43(c) of the Federal Rules of Civil 
Procedure, which provides that "When a motion relies on facts 
outside the record [as the instant motion does in effect by arguing 
that the allegations of the complaint are in context implausible], 
the court may hear the matter on affidavits or may hear it wholly or 
partly on oral testimony or on depositions." Although such a hearing 
was somewhat unusual, neither party at any point objected to the 
Court's holding the hearing or to the Court's considering (at least 
for the limited purpose of deciding this motion) such facts there 
developed that are not in dispute. See Transcript of Aug. 16, 2017 
Hearing ("Tr.") at 72:15-25; Pl.'s Memo. of Law on Context, 
Inferences and Plausibility at 1-2, ECF No. 40 ("Memo. on 
Plausibility"); Def.'s Supp. Mem. in Further Support of its Mot. to 
Dismiss the Complaint ("Mem. in Further Support of Mot. to Dismiss") 
at 1, 4-8, ECF No. 42. As to any disputed fact, however, the Court, 
as it advised the parties at the hearing, makes no credibility 
determinations, Tr. at 74:1-3, and takes those facts most favorably 
to plaintiff. 

3 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 3 of 26



proposed that the Times editorial board write a piece about the 

shooting.; Tr. at 4:22-24, 5:13, 7:17. Before she began writing, 

James Bennet - the Times' editorial page editor, id. al 3;24 - ct::oked 

Ms. Williamson to look at editorials the Times had previously 

published in the aftermath of a January 7, 2011 attack carried out 

by Jared Lee Loughner at a political event in Tucson, Arizona. See 

id. at 6:5-9, 60:17-18; Compl. ~ 1. In this shooting spree, Loughner 

shot nineteen people, severely wounding United States Congresswoman 

Gabrielle Giffords and killing six others, including Chief U.S. 

District Court Judge John Roll and a nine-year-old girl. Compl. ~ 1. 

Mr. Bennet asked a researcher to send Ms. Williamson these 

editorials, which the researcher did, copying Mr. Bennet. Tr. at 

36:14-17, 37:8-13, 61:3-7. 3 

Shortly following Loughner's attack, speculation arose about a 

connection between the crime and plaintiff Palin. Compl. ~ 24. This 

speculation focused on a map (the "SarahPAC Map") circulated by 

plaintiff's political action committee, SarahPAC, prior to the 

" Ms. Williamson was not available to testify at the time of the 
hearing on August 16, 2017. See Tr. at 72:1-3. After Mr. Bennet's 
testimony was completed, the Court advised the parties that it now 
saw no need to call Ms. Williamson, unless either party wanted to do 
so. Id. at 73:1-3. The Times immediately declared that it saw no 
such need. Id. at 72:5-7. The Court then advised plaintiff that if 
she would like to call Ms. Williamson as a witness, plaintiff should 
file a letter with the court by no later than August 17, 2017 at 
5:00 pm. Id. at 73:4-7. Plaintiff chose not to submit such a letter. 

j At the request of plaintiff, and with no objection from defendant, 
these editorials were furnished to plaintiff subsequent to the 
evidentiary hearing but prior to post-hearing briefing by the 
parties. See Tr. at 72:8-12; 79:3-80:1. 

4 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 4 of 26



shooting. Id. ~~ 24, 45. The map depicted stylized crosshairs placed 

over the geographic locations of congressional districts that 

Republicans were targeting in an upcoming election, including 

Representative Gabrielle Giffords' district, as well as photos 

(below the map) of the incumbent Democrats. See Deel. of Jay Ward 

Brown, Esq. in Support of Def.'s Mot. to Dismiss the Complaint 

("Brown Deel.") Ex. D, ECF No. 26-4. In the end, however, articles 

published in the Times and elsewhere stated that no such connection 

had been established between the circulation of the SarahPAC Map and 

the Loughner shooting. See, ~, Compl. ~~ 42-46 (describing such 

articles). 

Ms. Williamson sent a first draft of the editorial to Mr. 

Bennet around 5:00 pm on June 14. Tr. at 6:16-19; Court's Hearing 

Exhibit 1. The original draft stated, in relevant part, that "[n]ot 

all the details [of the Hodgkinson shooting] are known yet, but a 

sickeningly familiar pattern is emerging: a deranged individual with 

a gun - perhaps multiple guns - and scores of rounds of ammunition 

uses politics as a pretense for a murderous shooting spree .... Just 

as in 2011, when Jared Lee Loughner opened fire in a supermarket 

parking lot, grievously wounding Representative Gabby Giffords and 

killing six people, including a nine year-old girl, Mr. Hodgkinson's 

rage was nurtured in a vile political climate. Then, it was the pro­

gun right being criticized: in the weeks before the shooting Sarah 

Palin's political action committee circulated a map of targeted 

electoral districts that put Ms. Giffords and 19 other Democrats 

5 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 5 of 26



under stylized crosshairs." Court's Hearing Ex. 1. The word 

"circulated" was highlighted as above in the manner indicating that 

hyperlink would take the reader to an ABC News article published the 

day after Loughner's attack, which stated, inter alia, that "[n]o 

connection has been made between [the SarahPAC Map] and the Arizona 

shooting." Brown Deel. Ex. C at 1, ECF No. 26-3. 

After receiving Ms. Williamson's draft, Mr. Bennet "effectively 

rewr[o]te the piece." Tr. at 8:25; compare Court's Hearing Ex. 1 

(original draft) with Compl. Ex. 1 (original published version). Mr. 

Bennet's revised version of the editorial was published online on 

the evening of June 14, 2017 and in print on June 15, 2017 under the 

title "America's Lethal Politics." Compl. <Jl<Jl 3, 32-33. The two 

paragraphs here relevant read as follows: 

Was this attack [by Hodgkinson] evidence of how 
vicious American politics has become? Probably. 
In 2011, when Jared Lee Loughner opened fire in 
a supermarket parking lot, grievously wounding 
Representative Gabby Giffords and killing six 
people, including a 9-year-old g ir 1, the link to 
political incitement was clear. Before the 
shooting, Sarah Palin's political action 
committee circulated a map of targeted electoral 
districts that put Ms. Giffords and 19 other 
Democrats under stylized cross hairs. 

Conservatives and right-wing media were quick on 
Wednesday to demand forceful condemnation of 
hate speech and crimes by anti-Trump liberals. 
They' re right. Though there's no sign of 
incitement as direct as in the Giffords attack, 
liberals should of course hold themselves to the 
same standard of decency that they ask of the 
right. 

6 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 6 of 26



Id. Ex. 1 at 2; id. ~ 3. The published version of the editorial 

retained the hyperlink to the ABC News article. See Def.'s Memo. of 

Law in Support of its Mot. to Dismiss the Compl. ("Mot. Lo Dismiss") 

at 3 n.5, ECF No. 25. 

However, within a day or so of publication, the Times twice 

revised (and corrected) the text of the editorial, Compl. ~~ SO-S2, 

and separately also issued two corrections online beginning on or 

about 11:15 am on June 15, id. ~~ S2, SS, Tr. at 30:9-17. The 

corrections were also in the print editions of the Times on June 16. 

Compl. ~ 63. Specifically, the Times revised the editorial text 

online by deleting the phrases "the link to political incitement was 

clear" and "[t]hough there's no sign of incitement as direct as in 

the Giffords attack," and adding the sentence "But no connection to 

that crime was ever established." Id. ~~ Sl-52. As to the 

corrections, published both online and in print, the first 

correction read: "An earlier version of this editorial incorrectly 

stated that a link existed between political incitement and the 2011 

shooting of Representative Gabby Giffords. In fact, no such link was 

established." Id. ~ S2. The second correction read: "An editorial on 

Thursday about the shooting of Representative Steve Scalise 

incorrectly stated that a link existed between political rhetoric 

and the 2011 shooting of Representative Gabby Giffords. In fact, no 

such link was established. The editorial also incorrectly described 

a map distributed by a political action committee before that 

7 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 7 of 26



shooting. It depicted electoral districts, not individual Democratic 

lawmakers, beneath stylized crosshairs." Id. ~~ 55, 63. 

Despite these corrections, plaintirt, less Lt1an three weekB 

later, filed the instant complaint alleging that the Times defamed 

her by including within the original version of the editorial the 

subsequently-corrected errors. Id. ~ 37. As noted, the Times then 

promptly moved to dismiss the complaint. The motion was fully 

briefed by both sides, and the Court heard oral argument, after 

which it convened the aforementioned evidentiary hearing. The 

hearing was followed, in turn, by still more briefing. As a result, 

the motion is now fully ripe for decision. 

Discussion 

On a motion to dismiss, the Court accepts all well-pleaded 

factual allegations as true and draws all reasonable inferences in 

favor of the non-moving party. See Goldstein v. Pataki, 516 F.3d 50, 

56 (2d Cir. 2008). However, conclusory allegations are not entitled 

to be assumed true. Ashcroft v. Igbal, 556 U.S. 662, 680-681 (2009) 

Moreover, to survive a motion to dismiss, a complaint must contain 

"enough facts to state a claim for relief that is plausible on its 

face." Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007). 

Additionally, in a defamation case, these standards must be 

applied consistently with the First Amendment protections famously 

put forward in New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964) and 

its progeny. Thus, in "defamation cases, Rule 12(b) (6) not only 

protects against the costs of meritless litigation, but provides 

8 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 8 of 26



assurance to those exercising their First Amendment rights that 

doing so will not needlessly become prohibitively expensive." Biro 

v. Conde Nast, \jbj t'. supp. Zd 2'.J'.J, 279 (:S.D.N.Y. 2013); ;see ctL:Ju 

Michel v. NYP Holdings, Inc., 816 F.3d 686, 702 (11th Cir. 2016) 

("[A]pplication of the plausibility pleading standard makes 

particular sense when examining public figure defamation suits. In 

these cases, there is a powerful interest in ensuring that free 

speech is not unduly burdened by the necessity of defending against 

expensive yet groundless litigation."). 

As noted, the complaint here alleges, in a single count, the 

tort of defamation. "Defamation is the injury to one's reputation 

either by written expression, which is libel, or by oral expression, 

which is slander." Idema v. Wager, 120 F. Supp. 2d 361, 365 

(S.D.N.Y. 2000) (citing Morrison v. Nat'l Broad. Co., 19 N.Y.2d 453, 

458 (1967)). The specific elements of this tort are set forth in 

applicable state law, here the law of New York. 4 "Under New York law, 

a plaintiff must establish five elements to recover in libel: 1) a 

written defamatory statement of fact concerning the plaintiff; 2) 

publication to a third party; 3) fault (either negligence or actual 

malice depending on the status of the libeled party); 4) falsity of 

the defamatory statement; and 5) special damages or per se 

"'The parties' briefs assume that New York law controls, and such 
implied consent . is sufficient to establish choice of law.'" 
Chau v. Lewis, 771 F.3d 118, 126 (2d Cir. 2014) (quoting Krumme v. 
WestPoint Stevens Inc., 238 F. 3d 133, 138 (2d Cir. 2000)). 

9 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 9 of 26



actionability (defamatory on its face)." Celle v. Filipino Reporter 

Enterps. Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 2000). 

As to the third element, pla1ntirr, becctu~e ~he 1~ a pu~llc 

figure," must under federal law "surmount a much higher barrier" and 

establish by clear and convincing evidence that the Times acted with 

"actual malice," that is, with knowledge that the statements were 

false or with reckless disregard of their falsity. Philadelphia 

Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 773, 775 (1986). "Though a 

state-based cause-of-action, the elements of a libel action are 

heavily influenced by the minimum standards required by the First 

Amendment." Celle, 209 F.3d at 176. 

In its pending motion, the Times advances three bases for 

dismissing the Complaint: first, that the challenged statements are 

not "of and concerning" plaintiff; second, that the challenged 

statements are not provably false; and third, that plaintiff has not 

adequately plead actual malice. See Mot. to Dismiss at 1. The Court 

considers each in turn: 

1. Whether the Statements are "Of and Concerning" Mrs. Palin 

For purposes of the law of defamation, statements alleged to be 

defamatory are "of and concerning" a plaintiff where "'the allegedly 

defamatory content refer[s] to the plaintiff' such that those 

knowing the plaintiff 'understand that [she] was the person meant.'" 

0 Plaintiff does not dispute that she is a public figure. See, ~' 
Pl.'s Memo. of Law in Opp. to Def.'s Mot. to Dismiss ("Memo. in 
Opp.") at 14, ECF No. 29; Compl. ~~ 14-18 (describing plaintiff as a 
public figure and former public official) 

10 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 10 of 26



Gilman v. Spitzer, 538 F. App'x 45, 47 (2d Cir. 2013) (quoting Brady 

v. Ottaway Newspapers, Inc., 84 A.D.2d 226, 228 (1981) and Geiser v. 

is "of and concerning" a plaintiff if it "could have been understood 

by a reasonable reader as being, in substance, actually about" the 

plaintiff. Kirch v. Liberty Media Corp., 449 F.3d 388, 399 (2d Cir. 

2006) (emphasis in original). 

Here, the editorial in issue stated that "Sarah Palin's 

political action committee" circulated the SarahPAC Map. Compl. Ex. 

1 at 2 (emphasis added). The Times argues that plaintiff's claim of 

defamation is "directed" at plaintiff's political action committee, 

SarahPAC, and not plaintiff herself. Mot. to Dismiss at 6-10. "Under 

the group libel doctrine, a plaintiff's claim is insufficient if the 

allegedly defamatory statement referenced the plaintiff solely as a 

member of the group." Church of Scientology Int'l v. Time Warner, 

Inc., 806 F. Supp. 1157, 1160 (S.D.N.Y. 1992), aff'd sub nom Church 

of Scientology Int' 1 v. Behar, 238 F.3d 168 (2d Cir. 2001). 

However, the group libel doctrine is inapplicable where, as 

here, "'the circumstances of the publication reasonably give rise to 

the conclusion that there is a particular reference to the member.'" 

Id. (quoting Restatement (Second) of Torts § 564A(b)). Three 

circumstances permit the inference that the challenged statements 

would be understood by a reasonable reader as being about plaintiff 

in particular. First, the political action committee is not 

mentioned by name. Second, plaintiff is referenced by name. Third, 

11 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 11 of 26



the reference describes plaintiff's relationship to the political 

action committee as possessive ("Sarah Palin's political action 

other members of the group," the Court finds, for purposes of this 

motion to dismiss, that the allegedly defamatory statements are of 

and concerning plaintiff. Three Amigos SJL Rest., Inc. v. CBS News 

Inc., 15 N.Y.S.3d 36, 41 (N.Y. App. Div. 2015), aff'd 28 N.Y.3d 82 

(2016) ." 

2. Whether the Statements are Provably False 

Falsity is a necessary element of a defamation action. Buckley 

v. Littell, 539 F.2d 882, 889-894 (2d Cir. 1976); Gross v. New York 

Times Co., 82 N.Y.2d 146, 152-153 (1993). Therefore, "a statement of 

opinion relating to matters of public concern which does not contain 

a provably false factual connotation will receive full 

constitutional protection." Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 

U.S. 1, 20 (1990). Here, however, although the offending paragraphs 

quoted above contain various assertions of opinion, a reasonable 

reader could well view them as asserting that there was a "direct" 

"link" between the SarahPAC Map and the Loughner shooting. Indeed, 

according to Mr. Bennet's testimony, it was the receipt by the Times 

of communications from readers complaining about such an assertion 

0 Although the Second Circuit stated in 2001 that the "of and 
concerning" requirement should "ordinarily be decided at the 
pleading stage," Church of Scientology Int'l v. Behar, 238 F.3d 168, 
173 (2d Cir. 2001), it is not clear to this Court that this would 
have prevented the Times from litigating this issue at trial as a 
mixed issue of law and fact if the case had survived the motion to 
dismiss. 

12 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 12 of 26



that led Bennet to order the corrections thereafter made. See Tr. at 

27:9-30:8. 

If these readers were reasonably reading the sentences here al 

issue to suggest that, as a factual matter, distribution of the 

SarahPAC Map was directly causally linked to Loughner's shooting, 

then, as even the Times appears to concede, that is a factual 

statement that can be proved false, and, according to the complaint, 

has already been so proven, since, among other things, there is no 

evidence that Loughner ever saw the SarahPAC Map. Compl. ~ 47. But 

even if, on the Times' somewhat strained reading, the statements 

here at issue should be read to suggest no more than that the 

SarahPAC Map helped foster "political incitement" (albeit seemingly 

directed at the specified incumbents), which in turn was 

"direct[ly]" and "clearly" linked to Loughner's shooting, these are 

still factual assertions that can be demonstrated to be false and, 

according to the complaint, were made in reckless disregard of their 

falsity. Id. ~~ 25, 47-48. 

As to the first assertion, that circulation of the SarahPAC Map 

helped foster political incitement, this is akin to the kind of 

factual assertion that juries in effect have to resolve regularly in 

false advertising cases that assess the effect of a given 

advertisement on consumers. See Johnson & Johnson * Merck Consumer 

Pharm. Co. v. Smith Kline Beecham Corp., 960 F.2d 294, 297-298 (2d 

Cir. 1992); Mylan Pharm., Inc. v. Proctor & Gamble Co., 443 F. Supp. 

2d 453, 459-460 (S.D.N.Y. 2006). As to the second assertion, that 

13 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 13 of 26



the political incitement directed at the incumbents was directly 

linked to Loughner's shooting, the Times argues that this is really 

claims, can never be proved false. See Mot. to Dismiss at 10-12 

("What motivated or influenced Loughner is unknown - even by him.") 

But, as the courts have so often noted, "the state of a man's mind 

is as much a fact as the state of his digestion," Siegelman v. 

Cunard White Star Ltd., 221 F.2d 189, 198 (2d Cir. 1955), though 

such mental states are often proved or disproved circumstantially. 

Indeed, the Times itself stated in its published correction that "An 

earlier version of this editorial incorrectly stated that a link 

existed between political incitement and the 2011 shooting of 

Representative Gabby Giffords. In fact, no such link was 

established." Compl. 11 58; see also id. 11 58 ("We got an important 

fact wrong, incorrectly linking political incitement and the 2011 

shooting of Giffords. No link was ever established."). As this very 

statement suggests, the link in question can, as a factual matter, 

either be "established," i.e., proved, or disproved. 

That the offending statements appeared in an editorial, which 

by its nature presents an overall opinion or opinions, is relevant, 

but hardly dispositive. See Brian v. Richardson, 87 N.Y.2d 46, 52 

(1995). Unlike statements in cases relied upon by the Times that 

voiced editorial opinions about connections that "appeared to be" or 

"could well happen," see, ~' Immuno v. Moor-Jankowski, 77 N.Y.2d 

235, 255 (1991), the statements here complained of stated 

14 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 14 of 26



unequivocally that there was a "direct" and "clear" link between the 

SarahPAC Map and the Loughner shooting, albeit a link created by 

_lflLE:CLmeU_LdL_l!llj --f:JU_l_LL_l<..;al _lJJL-1LClllCl!L.,, I'l. L\._;LlOUllUL1-c..: 1-L-UJL,j_ vvulJ 

well infer that the Times was in possession of objective evidence 

that the SarahPAC Map incited Mr. Loughner's shooting, whereas, 

according to the complaint, the Times had no evidence of either a 

direct or indirect link. 

In short, some or all of the statements here at issue are fact-

laden statements that can be proven false, and the complaint 

adequately alleges evidence sufficient to enable a reasonable juror 

to find them false if the juror so chose." 

3 . Actual Malice 

Public figures who seek damages for defamatory statements must, 

however, do more than prove that the statements about them were 

false. They must also prove by "clear and convincing evidence" that 

the statements were made with "actual malice" - that is, with 

knowledge that the statements were false or with reckless disregard 

as to their falsity. Sullivan, 376 U.S. at 279-280; Masson v. New 

Yorker, 501 U.S. 496, 508 (1991); Biro v. Conde Nast, 807 F.3d 541, 

7 Plaintiff also argues that still another false statement in the 
editorial was the statement that the SarahPAC Map "put Ms. Giffords 
and 19 other Democrats under stylized cross hairs," when in fact, as 
the Times' second correction noted, it was the geographic districts 
of the incumbents that were placed under the cross hairs. However, 
this misstatement was authored by Ms. Williamson, not Mr. Bennet 
(who testified that he never saw the SarahPAC Map, Tr. 21:5-9), id. 
20:6-16, and plaintiff has presented no material evidence that Ms. 
Williamson acted with actual malice, and, indeed, plaintiff declined 
the Court's invitation to have Ms. Williamson testify. 

15 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 15 of 26



544-545 (2d Cir. 2015). Reckless disregard can be established by 

"evidence of an intent to avoid the truth," Harte-Hanks Comrns., Inc. 

v. connaugnton, 4'.11 u.o. G:J7, usi:i (1:70:7), c..:vlclc:11Gc.: LLuL LL'-' 

defendant "entertained serious doubts as to the truth of his 

publication," St. Anant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968), or 

evidence that the defendant acted with a "high degree of awareness 

of [a statement's] probable falsity," Garrison v. State of 

Louisiana, 379 U.S. 64, 74 (1964). See Dongquk Univ. v. Yale Univ., 

734 F.3d 113, 124 (2d Cir. 2013). But even then, a defamation 

complaint by a public figure must allege sufficient particularized 

facts to support a claim of actual malice by clear and convincing 

evidence, or the complaint must be dismissed. 

Here, as already mentioned, the complaint fails on its face to 

adequately allege actual malice, because it fails to identify any 

individual who possessed the requisite knowledge and intent and, 

instead, attributes it to the Times in general. This will not 

suffice. "When there are multiple actors involved in an 

organizational defendant's publication of a defamatory statement, 

the plaintiff must identify the individual responsible for 

publication of a statement, and it is that individual the plaintiff 

must prove acted with actual malice." Donqguk Univ., 734 F.3d at 

123; see Sullivan, 376 U.S. at 287 ("[T]he state of mind required 

for actual malice would have to be brought home to the persons in 

the [defendant's] organization having responsibility for the 

publication of the [statement].") 

16 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 16 of 26



But even assuming, in light of the evidentiary hearing, that 

the complaint should now be construed as asserting actual malice on 

Lile j-.JC!LL UL l"1L. Llt:Jlllt:L - Lile j-.JL1-lllctLy, j__[ llUL ;:;ult: ClULl!UL UL Lile 

sentences in question and the Times' editorial page editor -

plaintiff still fails to meet the actual malice standard. That 

standard is grounded in "a profound national commitment to the 

principle that debate on public issues be uninhibited, robust, and 

wide-open, and that it may well include vehement, caustic, and 

sometimes unpleasantly sharp attacks on government and public 

officials." Sullivan, 376 U.S. at 270. Sullivan and succeeding cases 

"have emphasized that the stake of the people in public business and 

the conduct of public officials is so great that neither the defense 

of truth nor the standard of ordinary care would protect against 

self-censorship and thus adequately implement First Amendment 

policies." St. Amant, 390 U.S. at 731-732. "[S]peaking out on 

political issues is a core freedom protected by the First Amendment 

and probably presents the 'strongest case' for applying 'the New 

York Times [v. Sullivan] rule.'" Schatz v. Republican State 

Leadership Comm., 669 F.3d 50, 51 (1st Cir. 2012) (quoting Harte­

Hanks, 491 U.S. at 666 n. 7, 686-687)). 

Coupling this protective overlay with the more technical 

requirement that a public figure, in order to survive a motion to 

dismiss a claim of defamation, must allege specific facts that 

plausibly evidence actual malice in a clear and convincing manner, 

it is plain that plaintiff has not and cannot meet this standard, 

17 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 17 of 26



even with the benefit of the facts brought forth by the evidentiary 

hearing. n 

lU )-JUL Lile llldLLC.L o_i_lll]:-'ly, LlCilllC.:L Llo L.l1c:: u11U..iu,l:JUL1.._.U L1.._.uL_i_llLu11y 

shows - wrote the putatively offending passages of the editorial 

over a period of a few hours and published it very soon thereafter. 

Shortly after that, his mistakes in linking the SarahPAC Map to the 

Loughner shooting were called to his attention, Tr. 27:8-17, and he 

immediately corrected the errors, not only in the editorial itself 

but also by publishing corrections both electronically and in print, 

Tr. 28:19-29:10; Compl. ~~ 50-55, 63. Such behavior is much more 

plausibly consistent with making an unintended mistake and then 

correcting it than with acting with actual malice. 

Plaintiff's response is, first, to posit that the Times in 

general, and Mr. Bennet in particular, had a motive to defame Mrs. 

Palin. As to the Times in general, the complaint alleges that "there 

is existing hostility toward Mrs. Palin" and "her name and attacks 

upon her inflame passions and thereby drive viewership and Web 

clicks to media companies." Compl. ~ 30. As to the alleged 

"hostility," it goes without saying that the Times editorial board 

is not a fan of Mrs. Palin. But neither the fact of that opposition, 

nor the supposition that a sharp attack on a disfavored political 

figure will increase a publication's readership, has ever been 

'For these purposes only, the Court has taken as true plaintiff's 
interpretation of the evidence that emerged at the evidentiary 
hearing, on the supposition that plaintiff could amend her complaint 
to include such a gloss. 

18 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 18 of 26



enough to prove actual malice. See, ~, Harte-Hanks, 491 U.S. at 

665 ("[A] newspaper's motive in publishing a story - whether to 

cannot provide a sufficient basis for finding actual malice."). For 

"it is hardly unusual for publications to print matter that will 

please their subscribers; many publications set out to portray a 

particular viewpoint or even to advance a partisan cause. Defamation 

judgments do not exist to police their objectivity." Reuber v. Food 

Chem. News, Inc., 925 F.2d 703, 716 (4th Cir. 1991). 

Here, moreover, as previously noted, it is not the Times' 

collective knowledge and intent that is relevant but rather Mr. 

Bennet's. As to hostility, the best that plaintiff can muster is 

that Mr. Bennet has a long association with liberal publications and 

that his brother is the Democratic senator from Colorado who was 

endorsed by Congresswoman Giffords' political action committee in 

his 2016 election and whose opponent was endorsed by Mrs. Palin in 

that same election. Tr. at 34:17-19, 68:20-22, 70:24-71:17; see also 

Memo. on Plausibility at 5-6 & n.22. If such political opposition 

counted as evidence of actual malice, the protections imposed by 

Sullivan and its progency would swiftly become a nullity. 

As for the alleged economic motive, there is not a shred of 

factual support, either in the complaint or in the evidentiary 

hearing, for the supposition that considerations of attracting 

readership ever entered Mr. Bennet's mind when he was drafting this 

particular editorial. Indeed, if that were his goal, one would have 

19 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 19 of 26



expected him to mention Mrs. Palin's name more than once in the 

editorial or use her name in the social media promoting the 

eU_l_ LUL _l_d_l_, JJC:_l_ Lllt::.L U.L WILLl;]J W0:5 UUllC. occ t,_;urnpl. LAO. i, l (j. 

In her complaint, plaintiff also relies on her allegations that 

the Times cited "no source" for the challenged statements and failed 

to conduct an adequate investigation into their veracity, 

allegations that plaintiff now suggests apply to Mr. Bennet as well. 

Memo. in Opp. at 16-19; Transcript of July 31, 2017 Hearing at 

19:20; Memo. on Plausibility at 8-10. As to the Times in general, 

this allegation is undercut by the fact that the original draft of 

the editorial that Ms. Williamson sent Mr. Bennet, as well as the 

version published, included a hyperlink to an article that described 

in some detail the SarahPAC Map and its circulation and concluded 

that there was no proven link between that circulation and the 

Loughner shooting. Tr. at 20:6-25; Compl. Ex. 1 at 2; Brown Deel. 

Ex. C (ABC News article). "The hyperlink is the twenty-first century 

equivalent of the footnote for purposes of attribution in defamation 

law." See Adelson v. Harris, 973 F. Supp. 2d 467, 484 (S.D.N.Y. 

2013). The inclusion of this article through the hyperlink shows, 

first, that the Times did do some research before publishing the 

editorial (despite the very limited time available) and, second, 

that the allegation of actual malice is even more improbable because 

the Times included as a hyperlink an article undercutting its own 

conclusions. 

20 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 20 of 26



Once again, however, it is Mr. Bennet's knowledge and intent 

that are ultimately at issue so far as actual malice is concerned, 

article when rewriting the editorial nor do any further 

investigation of his own (though he was copied on a communication 

sent by the researcher that he had directed to find and examine 

prior Times editorials regarding Mrs. Palin and the Loughner 

shooting). See Tr. at 20:20-21:14, 61:3-7. But it is well­

established that supposed research failures do not constitute clear 

and convincing evidence of actual malice, even of the "reckless" 

kind. Indeed, in Sullivan itself, the Supreme Court recognized that 

the editorial advertisement there at issue contained facts 

contradicted by earlier news stories printed in the New York Times. 

376 U.S. at 287. The Court held that the existence of these prior 

stories did not establish actual malice in part because failure to 

investigate "supports at most a finding of negligence in failing to 

discover the misstatements." Id. at 288. 

Similarly, failure to comply with journalistic policies - which 

the complaint here also alleges, although in wholly conclusory 

fashion, Compl. ~~ 69-72 - cannot establish actual malice absent 

allegations supporting an inference of reckless disregard. See, 

~' Harte-Hanks, 491 U.S. at 665 ("[A] public figure plaintiff 

must prove more than an extreme departure from professional 

standards" to demonstrate actual malice). 

21 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 21 of 26



Alternatively, plaintiff argues that Bennet actually knew, or 

recklessly disregarded, that his editorial statements were false, 

Bennet was editor-in-chief for many years) that he presumably read 

and that disclaimed any link between the SarahPAC Map and the 

Loughner shooting. At the evidentiary hearing, Bennet testified 

that he did not remember reading any of these articles or, if he did 

read them when they appeared years earlier, he did not have them in 

mind when he wrote the editorial. Tr. 21:19-22:3, 22:22-26:3, 58:14-

67:14. Plaintiff's position is that either Mr. Bennet, contrary to 

his testimony, read and remembered these sources, in which case he 

knew the challenged statements were false, or else, consistent with 

his testimony, he did not read and/or remember these sources, in 

which case he acted with willful blindness in publishing the 

editorial. See Memo. on Plausibility at 5-9; Memo. in Opp. at 17-19. 

But these kinds of lawyers' arguments do not substitute for the 

requisite factual showing. The fact is that all these articles 

appeared years earlier, and there is no reason to suppose that, even 

if Bennet had read them at the time, he would necessarily remember 

their conclusions, especially since, as the complaint itself notes, 

there were also articles that appeared shortly after the Loughner 

shooting that drew contrary conclusions. Compl. ~ 24. As the Supreme 

Court stated in Sullivan, "The mere presence of stories in the 

files does not, of course, establish that the Times 'knew' the 

[publication at issue] was false." 376 U.S. at 287. 

22 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 22 of 26



Plaintiff argues, however, that Bennet's failure, at the very 

time he was preparing the editorial, to read either the hyperlinked 

evidence of reckless disregard. As for the hyperlinked article, 

however, the inclusion of the article along with the editorial cuts 

against any inference of actual malice. If Bennet purposely failed 

to read it because he knew it would undercut his thesis, why would 

he not have removed the hyperlink, which he had full power to do. 

See Tr. 22: 11-15 (no "substantive changes" were made to the 

editorial following Bennet's work on it, and he "authorized 

publication of the editorial") . 

As for the editorials emailed to Ms. Williamson and copied to 

Mr. Bennet by the Times' researcher, Bennet knew by the time he 

rewrote the editorial that Ms. Williamson had likely reviewed them, 

so there was little incentive for him to read them as well. See Tr. 

60:1-9. Plaintiff claims that, if Bennet had read them, he would 

have seen that at least two of them contradicted his erroneous 

statements. See Memo. on Plausibility at 6. But this is doubly 

wrong: it does not matter what they contained unless his failure to 

read them reasonably suggests reckless disregard, which it does not; 

and, in any event, they do not contradict his thesis nearly as much 

as plaintiff suggests. 

The first article, Bloodshed and Invective in Arizona, states 

in relevant part: 

23 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 23 of 26



Jared Loughner . appears to be mentally ill. 
It is facile and mistaken to attribute 

this particular madman's act directly to 
Republicans or Tea Party members. But it is 
leylLlllLClLt::: LU !1ulLl r\C:l:-JUUllLUllu 

their most virulent supports 
responsible for the gale of 
produced the vast majority of 
setting the nation on edge. 

UllU l-'Ll.L Llc.,ulu.L ly 

in the media 
anger that has 

these threats, 

Memo. on Plausibility Ex. 29. The second article, an op-ed by Frank 

Rich entitled No One Listened To Gabrielle Giffords, states in 

pertinent part: 

Did Loughner see Palin's own most notorious 
contribution to the rancorous tone her March 
2010 Web graphic targeting Congressional 
districts? We have no idea - nor does it matter. 

That Loughner was likely insane, with no 
coherent ideological agenda, does not mean that 
a climate of antigovernment hysteria has no 
effect on him or other crazed loners out there. 

Id. Ex. 33. 

As is evident, both articles contain some language tending to 

corroborate parts of the challenged statements. For example, Frank 

Rich's piece stated that even if Mr. Loughner was insane, that "does 

not mean that a climate of antigovernment hysteria has no effect on 

him." Id. And the other editorial indicates that people (not 

including the author) had drawn a connection between the SarahPAC 

Map and Mr. Loughner's shooting. Id. Ex. 29. So Bennet, even if he 

had read these articles (which he claims he did not), would not 

automatically have been led to conclude that his editorial was 

erroneous. 

24 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 24 of 26



The Court has considered plaintiff's other alleged evidence of 

actual malice and finds it too inconsequential to be worth further 

of supposed evidence of actual malice discussed above, even if 

individually insufficient to support an inference of actual malice, 

are collectively sufficient to support an inference of actual 

malice. But, as the foregoing discussion demonstrates, each and 

every item of alleged support for plaintiff's claim of actual malice 

consists either of gross supposition or of evidence so weak that, 

even together, these items cannot support the high degree of 

particularized proof that must be provided before plaintiff can be 

said to have adequately alleged clear and convincing evidence of 

actual malice. 

We come back to the basics. What we have here is an editorial, 

written and rewritten rapidly in order to voice an opinion on an 

immediate event of importance, in which are included a few factual 

inaccuracies somewhat pertaining to Mrs. Palin that are very rapidly 

corrected. Negligence this may be; but defamation of a public figure 

it plainly is not. 

For the foregoing reasons, the Court grants defendant's motion 

to dismiss. Because, moreover, this Court has canvassed in the 

discussion above all the various additions that plaintiff has even 

remotely suggested it would include in an amended complaint, the 

dismissal is ~with prejudice," that is, final. Clerk to enter 

judgment. 

25 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 25 of 26



SO ORDERED. 

Dated: New York, NY 
August 29, 2017 

26 

Case 1:17-cv-04853-JSR   Document 45   Filed 08/29/17   Page 26 of 26


