
UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
---------------------------------- X 
MICHAEL LEIDIG and CENTRAL 
EUROPEAN NEWS LTD, 

Plaintiffs, 

- against -

BUZZFEED I INC., 

Defendant. 
---------------------------------- X 

: ·,DC Sl>NY 

l;i,Clil\lENT 

EL1 .. CTRONICALLY FILED 

nuc #=--1· ~-1.-1,1-lz~ 
DATE HLED: / 

____ _,_.-,..,.~ 

l!:::::==-======::=.I 

16 Civ. 0542 (VM) 

DECISION AND ORDER 

VICTOR MARRERO, United States District Judge. 

Plaintiffs Michael Leidig ("Leidig") and Central 

European News Ltd ( "CEN" ) (collectively, "Plaintiffs") 

commenced this litigation against defendant BuzzFeed, Inc. 

("BuzzFeed") alleging libel and seeking $5,000,000 in damages 

in connection with an article published by BuzzFeed regarding 

Plaintiffs. (See "Complaint," Dkt. No. 1.) 

BuzzFeed moved for summary judgment pursuant to Rule 56 

of the Federal Rules of Civil Procedure ("Rule 56"), on the 

grounds that Plaintiffs cannot satisfy two of the elements 

required for a libel claim: ( 1) falsity of the defamatory 

statement; and (2) the requisite degree of fault. (See 

"Motion," Dkt. No. 102.) For the reasons discussed below, the 

Court finds that there are no genuine issues of material fact 

regarding the falsity of BuzzFeed's statements and thus 

summary judgment is warranted. BuzzFeed's Motion is therefore 

GRANTED. 

1 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 1 of 35



I. BACKGROUND 

A. FACTUAL BACKGROUND 

On April 24, 2015, BuzzFeed, an internet media company 

that operates the popular eponymous website, published an 

article titled "The King of Bullsh*t News" (the "Article") on 

its website. (See Dkt. No. 1-1.) The Article's primary subject 

is a selection of stories sold by CEN, a British news agency 

founded by Leidig in 1995 which "provid [es] news from non­

English-language countries" to third-party media services in 

Britain and elsewhere. (Complaint, 11 14-15, 22-23; see also 

"April 2018 Leidig Dep. Tr.," Dkt. Nos. 104-10, 104-11 at 

17:9-17.) 

The Article specifically focuses on stories disseminated 

and sold by CEN on topics such as teens in China walking 

cabbages on leashes due to loneliness; a Justin Bieber 

ringtone saving a Russian fisherman from a bear attack; and 

numerous stories involving male castration. (See Dkt. No. 1-

1 at 3, 6, 13-17.) The Article developed after many months of 

investigation, and in the footsteps of prior reporting by 

other news organizations pointing to alleged inaccuracies in 

CEN's stories. Three veteran journalists worked for over five 

months researching the facts contained in these and other CEN 

stories. (See "White Deel.," Dkt. No.109116-14.) From the 

beginning, the question among the BuzzFeed team members was 

2 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 2 of 35



whether they could "reach the point where (they] can go 

'[t]his [CEN story] is definitely fake.'" (Id. Ex. 2 at 2.) 

At the conclusion of the investigation, the BuzzFeed team 

members summarized that "the evidence assembled by BuzzFeed 

News suggests that an alarming proportion of CEN' s 'weird 

news' stories are based on exaggeration, embellishment, and 

outright fabrication[.]" (Dkt. No. 1-1 at 4.) 

On January 2 5 , 2016, Plaintiffs commenced this 

litigation alleging that BuzzFeed's Article falsely suggests 

that Plaintiffs are "in the business of publishing news 

articles presented as true that are false" or so-called 

"fake news" and "that [P]laintiffs are the largest 

purveyors of such articles in the world." (Complaint 1 3.) 

Plaintiffs specifically excerpt eight statements from the 

Article which they allege are defamatory and published with 

"reckless disregard" as to their truth or falsity. (Id. 11 3, 

6, 7, 27, 33, 38, 46, 55, 62.) These eight statements form 

the basis of Plaintiffs' libel claims and are set forth below. 

1. Statement One Cabbage Story 

The Article details a story CEN sold "concerning people 

in China walking cabbages, rather than pets, out of 

loneliness" (the "Cabbage Story"). (Id. , 27.) Plaintiffs 

cite the following statement in the Article about the Cabbage 

Story as defamatory: 

3 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 3 of 35



The story included quotes from "Chinese psychiatrist Wen 
Chao" , explaining how walking a cabbage on a lead can 
help reduce feelings of isolation, and a 17-year-old 
called Lui Ja Chen, who supposedly said: 

I feel I can transfer my negative thoughts about 
myself to the cabbage, go for a walk with it and 
come home feeling better about myself. 

The pictures were credited to CEN, and the same quotes 
appeared on the Austrian Times site. 

Unsurprisingly, the story was quickly debunked [] by 
Kotaku, BuzzFeed, and the Wall Street Journal. The teens 
were not walking cabbages because they were lonely: they 
were walking cabbages as part of an art event at a music 
festival by Chinese artist Han Bing (who has been walking 
cabbages as part of his art for over a decade). 

( "Statement One") . (Id. 1 27.) Plaintiffs allege that this 

statement implies "that [P]laintiffs' story was untrue, and 

that it was made up by [P]laintiffs, and that [P]laintiffs 

had made up quotes from non-existent persons," and that these 

implications are defamatory to Plaintiffs. (Id. 11 29-30.) 

2. Statement Two -- Sashimi Tapeworm Story 

The Article also covers a story by Plaintiffs about "a 

Chinese man who had reportedly gotten tapeworm from eating 

too much sashimi, [and the] story was accompanied by a photo 

purporting to be a photo of the man's x-ray showing the spots 

of disseminated cysticercosis" (the "Sashimi Tapeworm 

Story"). (Id. 1 38.) Plaintiffs allege that the following 

statement in the Article is defamatory: 

Soon after the story made the rounds, it was investigated 
by the debunking site Snopes, which found that the x­
ray photos of the alleged victim were "similar to those 

4 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 4 of 35



included in a 2014 case report published by the British 
Medical Journal that dealt with a man who contracted a 
rare case of disseminated cysticercosis through the 
consumption of uncooked pork (with no mention of raw 
fish)". It does not appear that CEN ever alerted its 
customers to the fact that the images had been debunked; 
the original story remains online at the Daily Mail and 
elsewhere. 

("Statement Two") (Id. 1 38.) Plaintiffs allege that, 

through this statement, BuzzFeed "intended to and did assert 

that [P]laintiffs had used an x-ray of some other person and 

passed it off as an x-ray of the Chinese man they were writing 

about, and failed to make a correction when this was 

revealed," and the statement is false and def amatory to 

Plaintiffs. (Id. 11 39, 42-43.) 

3 . Statement Three -- Pink Kitten Story 

The next allegedly defamatory statement in the Article 

involves a story about a Russian woman named Elena Lenina 

("Lenina") who had dyed her kitten pink, supposedly causing 

its death (the "Pink Kitten Story"): 

As Gawker's Antiviral site pointed out, the story was 
false. The kitten was not dead. Lenina was in fact simply 
posting pictures of her -- very much alive -- kitten on 
social media. 

[T]his appears to be a situation where CEN sold a false 
(and potentially defamatory) story about a real person 
with little regard for the consequences that person 
would face when the story went viral. Nor has there been 
any apparent attempt to correct the story since it was 
proved to be false. 

5 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 5 of 35



("Statement Three"). (Id. , 46.) Plaintiffs allege that, 

through this statement, BuzzFeed intended to and did assert 

that "[Plaintiffs] are intentional purveyors of false 

stories, and do not care whether they injure any persons by 

their publications, and persist in such conduct even after a 

story is proven to be false." (Id. , 47.) Furthermore, 

Plaintiffs allege that the statement is false and defamatory. 

(Id. ,, 47-48.) 

4. Statement Four -- Nude Women Story 

The Article also describes a story by Plaintiffs 

"concerning some Russian women who stripped in public and 

lost their jobs as a result" (the "Nude Women Story"). (Id. 

, 55.) Plaintiffs excerpt the following statement in the 

Article about the Nude Women Story: 

[I] t appears that CEN took the photos, invented a 
newsworthy narrative, inserted false names for the 
women, credited a nonexistent photographer, and 
fabricated four sets of quotes to fill out the text. 

("Statement Four"). (Id.) Plaintiffs allege that this 

statement "meant to and did accuse [Plaintiffs] of creating 

a false news story and fraudulently selling it as true," and 

the assertions in the story are false and defamatory. (Id. 

11 56-58.) 

6 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 6 of 35



5. Statement Five -- Two-Headed Goat Story 

The Article also covers Plaintiffs' story concerning 

"the birth of a two-headed goat on a farm in China" (the "Two­

Headed Goat Story") . (Id. 1 62.) For the Two-Headed Goat 

Story, BuzzFeed also quoted an expert who explained that the 

story's accompanying photograph was "digitally enhanced." 

(Id.) Plaintiffs claim the following statement in the Article 

is defamatory: 

A Xinhua journalist who claims to have seen the goat in 
person didn't get the farmer to talk, but a news agency 
based in Vienna somehow did, despite the story taking 
place in a remote rural community a six-hour train ride 
from Beijing. 

( "Statement Five"). (Id.) Plaintiffs allege that BuzzFeed 

meant to and did imply that "[P] laintif f s had published a 

fake photograph and had invented quotes to make a story more 

interesting," and that implication is false and defamatory. 

(Id. 11 63-65.) 

6. Statement Six 

Apart from its coverage about specific stories 

Plaintiffs sold, the Article also describes CEN and Leidig 

more broadly: 

But then the bottom fell out of the business ... after 
9/11, and it seemingly never recovered. 

So it appears that Leidig decided to play the online 
game, as he saw it. He launched websites such as the 
Austrian Times and Croatian Times. He cast his net far 

7 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 7 of 35



afield to China, India, and Latin America, scouring for 
images and posts on social networks that he could weave 
a story around in order to hit up old clients with a new 
kind of content. 

( "Statement Six"). (Id. 1 7.) Plaintiffs allege that, through 

Statement Six, Buzz Feed "intended to and did assert that, 

suffering from financial difficulties, [Plaintiffs] decided 

to go into the business of fabricating and selling fake news 

stories." (Id. 1 8.) Plaintiffs further assert that BuzzFeed 

"had seen no documents" and "had spoken with no persons who 

had said that, suffering from financial difficulties, 

[Plaintiffs] had decided to go into the business of 

fabricating and selling fake news stories." (Id. 11 9-10.) 

Thus, Plaintiffs claim this statement is false and 

defamatory. (Id. 11 11-12.) 

7. Statement Seven 

Plaintiffs also highlight a similarly broad statement 

about CEN in the Article as allegedly defamatory: 

CEN's stories frequently contain lines from someone that 
no one else could persuade to talk, including the local 
media. And many of those quotes, especially those from 
anonymous "officials", include phrases that one would 
expect to hear from someone who grew up in the UK. 

( "Statement Seven") (Id. 1 33.) Plaintiffs allege that, 

through Statement Seven, BuzzFeed "meant to and did imply 

that Mr. Leidig or others at CEN frequently make up quotes 

8 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 8 of 35



included in CEN's stories," which is false and defamatory to 

Plaintiffs. (Id. ~~ 34-35.) 

8 . Statement Eight 

Finally, Plaintiffs allege that the headline of the 

Article "The King of Bullsh*t News" ("Statement 

Eight") is an assertion that Plaintiffs "were in the 

business of publishing news articles presented as true that 

are false, and known to be false by [Plaintiffs], and that 

[Plaintiffs] are the largest purveyors of such articles in 

the world." (Id. ~~ 2-3.) Plaintiffs assert that Statement 

Eight is false and defamatory. (Id. ~~ 4-5.) 

B. PROCEDURAL BACKGROUND 

Plaintiffs sued BuzzFeed on January 25, 2016. Shortly 

thereafter and prior to discovery, Plaintiffs moved for 

partial summary judgment, arguing that the Article's 

statements were defamatory and false as a matter of law and 

that neither CEN nor Leidig could be a public figure for the 

purposes of this action. (See Dkt. No. 16.) On May 9, 2017, 

the Court denied the motion, finding that "there remain 

numerous genuine issues of material fact such that filing a 

motion for summary judgment would be premature and granting 

it would be improper." Leidig v. BuzzFeed, Inc., No. 16 Civ. 

542, 2017 WL 2303670, at *5 (S.D.N.Y. May 9, 2017) (hereafter, 

9 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 9 of 35



"May 2017 Order," Dkt. No. 47). The parties spent the next 

year engaged in discovery. 

On August 22, 2018, BuzzFeed filed a motion for summary 

judgment pursuant to Rule 56. (See Motion; see also "Notice 

of Motion," Dkt. No. 101.) In conjunction with the Motion, 

BuzzFeed submitted a statement of 216 numbered undisputed 

material facts, as required by the Local Rules of the United 

States District Courts for the Southern and Eastern Districts 

of New York. (See "BuzzFeed's Rule 56.1 Statement," Dkt. No. 

103.) In sum, BuzzFeed argues that Plaintiffs cannot 

establish a genuine dispute of material fact regarding the 

falsity of the eight statements and the requisite degree of 

fault with which BuzzFeed made the statements, regardless of 

whether Plaintiffs are public figures. 

On September 12, 2018, Plaintiffs responded to the 

Motion. (See "Opposition," Dkt. No. 115.) Plaintiffs also 

submitted their own statement of 79 numbered undisputed 

material facts, but contested only one undisputed material 

fact contained in BuzzFeed's Rule 56.1 Statement. (See 

"Plaintiffs' Rule 56 .1 Counter Statement," Dkt. No. 112.) 

Plaintiffs argue that they have sufficient evidence to show 

that the publication is false, that Plaintiffs are not public 

figures, and, even if they are public figures, enough evidence 

10 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 10 of 35



of actual malice exists to nevertheless fulfil the fault 

requirement for libel claims. (See Opposition at 13-24.) 

On September 27, 2018, BuzzFeed filed a reply in support 

of its Motion, as well as a reply to Plaintiffs' Rule 56.1 

Counter Statement. (See Dkt. Nos. 116, 117.) 

II. LEGAL STANDARDS 

A. RULE 56 (A) 

Summary judgment is appropriate if the evidence shows 

that "there is no genuine dispute as to any material fact and 

the movant is entitled to judgment as a matter of law." Fed. 

R. Civ. P. 56(a); Celotex Corp. v. Catrett, 477 U.S. 317, 322 

(1986). The role of a court in ruling on such a motion "is 

not to resolve disputed issues of fact but to assess whether 

there are any factual issues to be tried[.]" Knight v. United 

States Fire Ins. Co., 804 F.2d 9, 11 (2d Cir. 1986). 

The moving party bears the initial burden of 

demonstrating the absence of any genuine issues of material 

fact. See Celotex Corp., 477 U.S. at 323; Gallo v. Prudential 

Residential Servs., L.P., 22 F.3d 1219, 1223 (2d Cir. 1994). 

If the moving party satisfies its burden, the nonmoving party 

must provide specific facts showing that there is a genuine 

issue for trial in order to survive the motion for summary 

judgment. See Shannon v. New York City Transit Auth., 332 

F.3d 95, 98-99 (2d Cir. 2003). 

11 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 11 of 35



In determining whether the moving party is entitled to 

judgment as a matter of law, the court must "resolve all 

ambiguities and draw all justifiable factual inferences in 

favor of the party against whom summary judgment is sought." 

Major League Baseball Props., Inc. v. Salvino, Inc., 542 F.3d 

290, 309 (2d Cir. 2008); see also Samuels v. Mockry, 77 F.3d 

34, 35 (2d Cir. 1996) ("Summary judgment is proper if, viewing 

all facts of record in a light most favorable to the non­

moving party, no genuine issue of material fact remains for 

adjudication.") (citing Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 477 

U.S. 242, 247-50 (1986)). Although the party opposing summary 

judgment may not "rely on mere conclusory allegations nor 

speculation," D'Amico v. City of New York, 132 F.3d 145, 149 

(2d Cir. 1998), if there is any evidence in the record from 

which a reasonable inference could be drawn in favor of the 

opposing party, summary judgment is improper. See Gummo v. 

Village of Depew, 75 F.3d 98, 107 (2d Cir. 1996). 

B. LOCAL RULE 56.1 STATEMENTS 

Rule 56 .1 of the Local Rules of the United States 

District Courts for the Southern and Eastern Districts of New 

York ( "Local Rule 56 .1") requires the party moving for summary 

judgment to file "a separate, short and concise statement 

of the material facts as to which the moving party 

contends there is no genuine issue to be tried." Local Rule 

12 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 12 of 35



56.l(a). The non-moving party opposing the motion for summary 

judgment "shall include a correspondingly numbered paragraph 

responding to each numbered paragraph in the statement of the 

moving party." Local Rule 56.l(b). In addition, the facts set 

forth in a moving party's statement "will be deemed to be 

admitted" by the opposing party's statement "unless 

specifically controverted." Local Rule 56.l(c). "The purpose 

of Local Rule 56. 1 is to streamline the consideration of 

summary judgment motions by freeing district courts from the 

need to hunt through voluminous records without guidance from 

the parties." See Holtz v. Rockefeller & Co., Inc., 258 F.3d 

62, 73 (2d Cir. 2001). 

C. LIBEL 

To make a case of libel under New York law, a plaintiff 

must establish the following five elements: 

1) a written defamatory statement of fact concerning 
the plaintiff; 
2) publication to a third party; 
3) fault (either negligence or actual malice depending 
on the status of the libeled party); 
4) falsity of the defamatory statement; and 
5) special damages or per se actionability (defamatory 
on its face) . 

Celle v. Filipino Reporter Enters. Inc., 209 F.3d 163, 176 

(2d Cir. 2000); see also Church of Scientology Int'l v. Eli 

Lilly & Co., 778 F. Supp. 661, 666 (S.D.N.Y. 1991). Based on 

13 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 13 of 35



the parties' arguments, this Order largely focuses on the 

fourth element, the falsity of the defamatory statements. 

A defamatory statement of fact is one "which tends to 

expose the plaintiff to public contempt, ridicule, aversion 

or disgrace, or induce an evil opinion of him in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive him of their friendly 

intercourse in society." Balestriere PLLC v. CMA Trading, 

Inc., No. 11 Civ. 9459, 2014 WL 929813, at *16 (S.D.N.Y. 

Mar. 7, 2014) (internal quotation marks and citations 

omitted); see also Karedes v. Ackerley Group, Inc., 423 F.3d 

107, 113 (2d Cir. 2005); Foster v. Churchill, 642 N.Y.S.2d 

583, 587 (1996). "[O]nly factual statements are actionable as 

defamation or libel[,]" because "New York law protects 

derogatory statements which may be categorized as 'opinion' 

as opposed to 'fact.'" Chau v. Lewis, 771 F.3d 118, 128 (2d 

Cir. 2014) . 

Upon reviewing the statement in question, a court "must 

give the disputed language a fair reading in the context of 

the publication as a whole" and construe it as the intended 

readership would. Celle, 209 F.3d at 177 (quoting Armstrong 

v. Simon & Schuster, Inc., 625 N.Y.S.2d 477, 481 (1995)). 

When a statement's defamatory implication is at issue, a 

plaintiff must make "an especially rigorous showing" that 

"the language may be reasonably read to impart a false 

14 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 14 of 35



innuendo," and "that the author intends or endorses the 

defamatory inference." Biro v. Conde Nast, 883 F. Supp. 2d 

441, 465-66 (S.D.N.Y. 2012) (internal quotation marks 

omitted). 

Despite truth often being framed as a defense to libel, 

the burden of proving the falsity of a statement rests with 

the plaintiff. "The standard for assessing falsity is 

informed by the 'common law of libel[,] [which] 

overlooks minor inaccuracies and concentrates upon 

substantial truth. '" Blair v. Inside Edition Prods. , 7 F. 

Supp. 3d 348, 357 (S. D. N. Y. 2014) (quoting Masson v. New 

Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496, 516 (1991)). "[W]here 

'the substance, the gist, [or] the sting' of a statement is 

true, it cannot be libelous." Stern v. Cosby, 645 F. Supp. 2d 

258, 276 (S.D.N.Y. 2009) (quoting Masson, 501 U.S. at 517). 

However, truth does not necessarily entail pinpoint 

accuracy about the statements either. "New York law 

recognizes that an alleged libel is not actionable if the 

published statement could have produced no worse an effect on 

the mind of a reader than the truth pertinent to the 

allegation." Tannerite Sports, LLC v. NBCUniversal News Grp., 

864 F.3d 236, 242-43 (2d Cir. 2017). Where "the truth is so 

near to the facts as published that fine and shaded 

distinctions must be drawn and words pressed out of their 

15 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 15 of 35



ordinary usage to sustain a charge of libel, no legal harm 

has been done." Guccione v. Hustler Magazine, Inc., 800 F.2d 

298, 303 (2d Cir. 1986) (quoting Cafferty v. Southern Tier 

Publ'g Co., 226 N.Y. 87, 93 (1919)). 

"The 'substantial truth' standard finds basis in the 

realities and purposes of defamation law." Tannerite Sports, 

864 F.3d at 243. To require absolute accuracy of allegedly 

libelous statements would damage a system of "reasonable 

regulation ... by an overly technical or exacting conception 

of truth in publication." Id. (quoting Cafferty, 226 N.Y. at 

93) . 

Necessarily, in order to assess a statement for falsity 

or substantial truth, the statement must be specifically 

identified by the plaintiff. See id. at 251. Such "specificity 

is necessary so defendants and courts may address themselves 

to the parts of a communication alleged to be false and 

defamatory instead of those not objected to." Id. Even a short 

publication "often includes thousands of direct statements 

and implied messages whose veracity could be questioned by a 

defamation plaintiff." Id. 

A defendant can prevail on a motion for summary judgment 

if it can show that "no rational jury could find. . that 

the statements at issue are false." Blair, 7 F. Supp. 3d. at 

16 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 16 of 35



358.1 Put another way, if a defendant can conclusively 

establish the statements' truth or substantial truth, the 

libel claim must fail, resulting in summary judgment in favor 

of the defendant. See id. at 359 (granting summary judgment 

for defendant media company after finding that a statement 

calling plaintiff a "squatter [,]" even if "literally 

false[,]" sufficiently captured the "'substance' or 'gist'" 

of the truth) ; see also Chau, 771 F. 3d at 130 (affirming 

district court's dismissal of libel claims and finding 

statements that plaintiffs, financial traders, made "bets" 

and "fear [ed] that the U.S. economy would strengthen" 

as "substantially true" because "bets are the nature of much 

of the financial market"). 

III. APPLICATION 

BuzzFeed argues that Plaintiffs cannot show the falsity 

of the allegedly defamatory statements, and thus Plaintiffs' 

claims must fail. The Court agrees. In the face of repeated 

instances where BuzzFeed points to specific evidence 

"The Supreme Court has not yet expressed a view on 'whether the 
element of falsity must be established by clear and convincing evidence 
or by a preponderance of the evidence.'" Blair, 7 F. Supp. 3d. at 357 
(quoting Harte-Hanks Commc'ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 661 n.2 
(1989)). While BuzzFeed does not address this point, Plaintiffs assert 
that the burden of proof for falsity turns on whether Plaintiffs are 
public or private figures. (See Opposition at 11-12.) Because Plaintiffs 
fail to carry their burden under either standard, the Court need not 
determine whether Plaintiffs are public or private figures or the proper 
burden of proof under New York law in these circumstances. 

17 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 17 of 35



supporting the truth of the Article, Plaintiffs' sole 

rejoinder is that neither Leidig nor any CEN employee admitted 

to knowingly publishing "a fake news story" or to "add[ing] 

phony quotations to a story." (Opposition at 15-16.) Although 

such "bland cryptic claim [s] of falsity supported by the 

credibility of a witness might be sufficient to establish a 

proposition in other civil cases, the First Amendment demands 

more." Celle, 209 F.3d at 188 (reversing jury verdict in 

plaintiffs' favor where the only evidence of falsity was one 

plaintiff's testimony that the allegedly defamatory statement 

was not true); see also D'Amico, 132 F.3d at 149. Apart from 

these statements, Plaintiffs provide no evidence that 

BuzzFeed's eight statements about the CEN stories are false. 

As such, no jury could find BuzzFeed's statements to be false. 

See Blair, 7 F. Supp. 3d. at 358. 

Plaintiffs' inability to identify a genuine dispute of 

material fact is best exemplified by their decision to contest 

only one of the over two hundred numbered paragraphs in 

Buzz Feed' s Rule 56. 1 Statement. For the remainder of the 

statements, Plaintiffs rely the blanket denial that "[i]n not 

challenging [BuzzFeed's] other 215 assertions of fact, 

[P]laintiffs do not mean to concede that any particular ones 

are relevant and material to the issues raised on this 

motion [.]" ( Plaintiffs' Rule 56. 1 Counter Statement at 2.) 

18 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 18 of 35



Plaintiffs' "blanket denial" does not even "purport to 

dispute the facts that are material" to the disposition of 

BuzzFeed's Motion. Chimarev v. TD Waterhouse Inv'rs Services, 

Inc., 280 F. Supp. 2d 208, 223 (S.D.N.Y. 2003) (accepting as 

true facts set forth in a Rule 56.1 statement because the 

counter-statement consisted solely of "blanket denials" and 

was "not supported by citation to any evidence"), aff'd, 99 

Fed. App'x. 259 (2d Cir. 2004). Moreover, Plaintiffs' Rule 

56.1 Counter Statement presents no other facts that dispute 

the key facts regarding falsity contained in BuzzFeed's Rule 

56.1 Statement. These concessions doom Plaintiffs' 

Opposition. Absent any facts validating CEN' s stories and 

supported by evidence, no jury could find for Plaintiffs on 

falsity. 

Plaintiffs' strategy of painting with broad brush 

strokes is not limited to blanket denials. Plaintiffs also 

attempt to expand the scope of their claims in the Opposition. 

That is, because "Plaintiffs' pleading is a complaint, not a 

bill of particulars [,]" Plaintiffs assert that the Court 

should analyze "the libelous 'sting' of the article as a 

whole, not the effect of the" eight statements at issue. 

(Opposition at 24.) Plaintiffs now "challenge any assertion 

in the [A]rticle that [P]laintiffs make up stories or 

fabricate quotes." (Id.) The Court rejects Plaintiffs' 

19 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 19 of 35



maneuver - - which would force Buzz Feed to defend a moving 

target -- because Plaintiffs must specifically identify the 

defamatory statements relevant to their claims. See Tannerite 

Sports, 864 F. 3d at 251. The only relevant statements for 

Plaintiffs' claims are the eight excerpted in the Complaint. 

Thus, whereas in the May 2017 Order the Court was wary 

of making determinations regarding the falsity of the eight 

statements on the basis of allegations in a complaint, now, 

with discovery concluded, it is clear that Plaintiffs cannot 

meet their burden. Because the Court finds that Plaintiffs 

cannot satisfy the falsity element for any of the eight 

statements, the Court does not address BuzzFeed's alternative 

argument that Plaintiffs are public figures and would need to 

show that BuzzFeed made the statements with actual malice as 

to their falsity. 

A. STATEMENT ONE 

In Statement One, the Article describes the Cabbage 

Story as "debunked," implying that Plaintiffs manufactured 

false quotes of individuals walking cabbages on leashes to 

combat depression. Plaintiffs claim that the quotes contained 

in the Cabbage Story are true, and that the persons quoted 

are real. ( Complaint , 31.) However, deposition testimony 

from Leidig and CEN's employees belie these claims. Leidig 

could not verify the quotes, but claimed that John Feng 

20 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 20 of 35



("Feng"), a journalist employed by CEN, was responsible for 

writing and researching the Cabbage Story. (See "August 2017 

Leidig Dep. Tr.," Dkt. No. 104-6 at 48:5-16, 58:21-24, 164:7-

23; April 2018 Leidig Dep. Tr. 330:20-332:25.) 

Yet Feng admitted that he did not work on the Cabbage 

Story because he started work at CEN only two months after 

CEN distributed the story to clients. ( See "Feng Dep. Tr. , " 

Dkt. No. 104-12 at 29:4-24, 47:4-13, 164:6-15.) Further, when 

Feng researched the Cabbage Story in connection with the 

Article, he was unable to verify the quotes CEN included in 

their story. (See id. 38:13-44:2.) In fact, Feng ultimately 

verified BuzzFeed' s findings that the Cabbage Story 

originated from an artist who started placing cabbages on 

leashes as part of his artistic work. (See id. 40:21-41:9.) 

Other than Leidig' s self- serving and discredited 

testimony, which is plainly insufficient to support a motion 

for summary judgment, see Celle, 209 F.3d at 188, Plaintiffs 

offer no evidence regarding the Cabbage Story's veracity. 

Even CEN's employees could not trace or verify any relevant 

quotes or sources. Thus, the Court finds that Statement One 

regarding the Cabbage Story is at least substantially true 

and there are no genuine issues of material fact regarding 

its falsity. 

21 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 21 of 35



B. STATEMENT TWO 

The Article covers CEN' s Sashimi Tapeworm Story and 

claims that CEN failed to alert its customers that the website 

Snopes debunked the story. (Complaint 11 38-44.) According to 

BuzzFeed, Snopes reported that certain x-ray photographs 

accompanying the Sashimi Tapeworm Story were "similar to 

those included in a 2014 case report published by the British 

Medical Journal that dealt with a man who contracted a rare 

case of disseminated cysticercosis through the consumption of 

uncooked pork (with no mention of raw fish) " (Id. 1 38.) 

To start, Plaintiffs never argue that BuzzFeed's 

reporting on Snopes' findings was inaccurate, regardless of 

the findings' underlying truth. Necessarily then, their 

claims regarding Statement Two must fail. But even when 

assessing the Sashimi Tapeworm Story itself, as with the 

Cabbage Story, Plaintiffs do not offer evidence supporting 

the veracity of their version. Although Plaintiffs' reporting 

database listed Leidig as the story's writer, he explained 

that Feng would have been the one to speak to the doctors 

mentioned in the story. (See April 2018 Leidig Dep. Tr. 418:2-

425: 16.) However, Feng stated that he did not contact any 

doctors in China for this story and, once again, could not 

corroborate Leidig's testimony. (See Feng Dep. Tr. 92:20-

22 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 22 of 35



94:21.) Plaintiffs never claim to have sent a correction to 

their subscribers. 

Plaintiffs fail to provide any support for their 

position that BuzzFeed's reporting on the Sashimi Tapeworm 

Story was false. Thus, the Court finds that Statement Two 

regarding the Sashimi Tapeworm Story is at least 

substantially true and there are no genuine issues of material 

fact regarding its falsity. 

C. STATEMENT THREE 

Next, the Article describes the Pink Kitten Story, in 

which Plaintiffs wrote that Lenina's pet kitten died as a 

result of being dyed pink. (Complaint ,, 46-48.) BuzzFeed' s 

Tom Phillips ("Phillips") authored this part of the Article, 

relying on the reporting of an online authentication website, 

Gawker's Antiviral. According to Phillips, Gawker's Antiviral 

reported that Lenina "had posted pictures of her kitten on 

social media (very much alive)." ("Phillips Deel.," Dkt. No. 

105 ,, 24-2 9; id. Ex. 10.) Phillips relied on Gawker' s 

Antiviral because he found the website "to be particularly 

good at verifying viral news and [it] had a great reputation 

for this kind of work." (Id. , 26.) He also independently 

reviewed the photographic evidence upon which Gawker's 

Antiviral relied. (Id.) 

23 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 23 of 35



The most straightforward reading of Statement Three is 

simply as a summary of Gawker's Antiviral findings regarding 

the Pink Kitten Story. Much like the situation regarding 

BuzzFeed' s summary on Snopes' findings about the Sashimi 

Tapeworm Story, because Plaintiffs do not contest the 

Article's summary of Gawker's Antiviral findings (regardless 

of their underlying truth), they fail to show the statements 

are false for the purposes of their libel claims. 

However, another, more strained, reading of the Article 

is that BuzzFeed's repetition of Gawker's Antiviral findings 

is an independent assertions by BuzzFeed. Even when 

evaluating the Article in this light, which is the most 

favorable to Plaintiffs, Plaintiffs still cannot show 

falsity. In Statement Three, Buzz Feed summarizes Gawker' s 

Antiviral's findings that "[t]he kitten was not dead. Lenina 

was in fact simply posting pictures of her -- very much alive 

- - kit ten on social media. [T] his appears to be a 

situation where CEN sold a false (and potentially defamatory) 

story Nor has there been any apparent attempt to 

correct the story since it was proved false." (Complaint 1 

46.) The relevant factual assertions from Statement Three are 

that: (1) the kitten was alive, and this fact is evident from 

the photos posted by Lenina; (2) CEN sold a false story that 

the kitten was dead; and (3) there has been no apparent 

24 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 24 of 35



attempt to correct the story despite its being false. 

Plaintiffs must show that there is a material issue of fact 

regarding the falsity of all three of these statements. 

Regarding the first two assertions, Plaintiffs present 

no evidence to show that Lenina's kitten was dead at the time 

they reported the Pink Kitten Story. Plaintiffs cannot even 

demonstrate that they investigated the kitten's status before 

writing the Pink Kitten Story. That is, Plaintiffs (once 

again) could not depend on their own reporting database to 

determine who wrote the story and who could verify its 

contents. (See April 2018 Leidig Dep. Tr. 370:13-373:13, 

381:23-382:15; id. Ex. 76.) 

Plaintiffs also do not contest the third assertion. In 

a book entitled Buzz Bottom Feeders, which was written by 

Leidig and intended to refute the Article (see id. 299:18-

301:7), Plaintiffs acknowledge that to "issue a correction is 

to admit a mistake was made, and that makes clients 

nervous[,]" and which is why their related story, Pretty in 

Pink Kitten is Still Alive Claims Star, was simply a "follow-

up," and not a correction. (See id. Ex. 64 at 13, 22.) Thus, 

the part of Statement Three in which BuzzFeed claims that CEN 

never corrected the Pink Kitten Story is substantially true. 

In sum, Plaintiffs provide no evidence to refute 

Gawker's Antiviral's or BuzzFeed's reporting that the kitten 

25 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 25 of 35



was alive when the Pink Kitten Story was first published. 

Plaintiffs also acknowledge that the second story by CEN is 

simply a "follow-up" as opposed to a correction. Thus, 

Plaintiffs fail to point to a genuine issue of material fact 

in relation to the falsity of Statement Three. 

D. STATEMENT FOUR 

In Statement Four, BuzzFeed asserts that CEN "appears" 

to have copied "photos, invented a newsworthy narrative, 

inserted false names for the women, credited a nonexistent 

photographer, and fabricated four sets of quotes to fill out 

the text." (Complaint 1 55.) BuzzFeed supports those 

assertions through the declaration of Craig Silverman 

("Silverman"), a journalist who contacted Gene Oryx ("Oryx"), 

the photographer who took the photos of the nude women that 

CEN used in the story. (See "Silverman Deel.," Dkt. No. 108 

11 42-43.) Oryx told Silverman that CEN published incorrect 

names for both the women and himself in the Nude Women Story. 

(See id.) 

Plaintiffs do not refute those facts. During his 

deposition, Leidig could not provide any details regarding 

the Nude Women Story, including the source of the quotes that 

were used in CEN' s reporting of the story. (See April 2018 

Leidig Dep. Tr. 343:12-348:16.) Leidig assumed that such 

26 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 26 of 35



details, including the names of the women as reported by CEN, 

arose from other Russian media outlets. (Id. 348:11-16.) 

Plaintiffs rely exclusively on the conclusory 

declaration of Fleming Emil Hansen ("Hansen") , which was 

originally filed in connection with Plaintiffs' motion for 

summary judgment. ( See "Hansen Deel. , " Dkt. No. 19.) Ci ting 

the declaration, Plaintiffs claim that they were merely 

parroting Russian media reports, and did not falsify names or 

quotes. (See Opposition at 4.) Plaintiffs further assert that 

"the professional photographer contacted by BuzzFeed wasn't 

the only one taking pictures that day" and CEN did not use 

Oryx's photographs. (Id.) 

Upon examination, Hansen's three-page declaration proves 

to be unreliable and, of greater concern for Plaintiffs, 

unhelpful to them. Hansen asserts that CEN picked up the story 

from Russian media outlets and that there were other 

photographers who effectively seeded the story for local 

media. (Hansen Deel. 11 4-6.) But Hansen never refutes that 

CEN used Oryx's photograph. Further, despite describing 

widespread coverage of the Nude Women Story in Russian media, 

Hansen attaches only a single example from a Russian website 

allegedly covering the episode. (See id. Ex. 2.) That example 

is accompanied by an unauthenticated machine translation, 

which does not include any of the critical details the Article 

27 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 27 of 35



claims CEN made up. (Compare id. Ex. 2, with Complaint~ 55 

and April 2018 Leidig Dep. Tr. Ex. 71.) 

Thus, even if there were other photographers covering 

the story, Plaintiffs do not present any evidence to 

substantiate the origin of the names or quotes CEN reported 

in the Nude Women Story let alone that they are accurate. 

The photograph used in the CEN story is clearly attributable 

to Oryx (see Silverman Deel. ~~ 43-46; id. Ex. 15), and it is 

irrelevant that there were other photographers present if CEN 

did not speak with them or use their photographs. Hence, the 

Court finds that Stat~ment Four is substantially true, and 

there is no genuine issue of material fact in relation to its 

falsity. 

E. STATEMENT FIVE 

In Statement Five, BuzzFeed questions how Plaintiffs 

managed to get a quote for CEN's Two-Headed Goat Story from 

the farmer when local news agencies were unable to do so, 

implying that the quotes are fabricated. (See Complaint 

~ 62.) Silverman, who wrote this portion of the Article, 

traced the photograph of the goat published in the CEN story 

to Xinhua News Agency, which had first reported the same 

story, but without some of the quotes that appeared in the 

CEN version. (See Silverman Deel. ~~ 33-35.) Silverman also 

consulted with "an expert in digital photo forensics," who 

28 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 28 of 35



concluded that the photograph was "either a digital composite 

or a series of selective enhancements." (Id. ,, 36-40.) 

Unsurprisingly, Leidig stated in his depositions that he 

does not know where the quotes in the Two-Headed Goat Story 

came from. (See April 2018 Leidig Dep. Tr. 444:17-445:22.) 

Further, CEN's attempt to verify the story failed. After the 

Article was published, Feng was unable to verify CEN's 

reporting or find any of the disputed quotes in the Article, 

even though he allegedly managed to find other local-media 

interviews with the farmer that he translated which did not 

contain the details CEN reported. (See Feng Dep. Tr. 142:17-

144:7.) Under these circumstances, it does not appear that 

anyone at CEN ever spoke directly with the farmer. 

Plaintiffs fail to provide any support for their 

position that BuzzFeed's reporting on the Two-Headed Goat 

Story was false. Thus, the Court finds that Statement Five is 

substantially true and there are no genuine issues of material 

fact regarding its falsity. 

F. STATEMENT SIX 

The remaining statements, including Statement Six, do 

not address specific stories or reports by Plaintiffs. 

Instead, they are broader statements about the operations of 

Plaintiffs, and, in some sense, suggest reasonable inferences 

of conclusions that follow from BuzzFeed's reporting on the 

29 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 29 of 35



veracity of the individual CEN stories highlighted in the 

Article. (See Complaint 11 1, 7, 33.) 

Statement Six allegedly implies that, because Plaintiffs 

suffered financial losses "after 9/11" and "seemingly never 

recovered, . it appear[ed]" Leidig launched these various 

news websites through which Plaintiffs "[scoured] for images 

and posts on social networks that [Plaintiffs] could weave a 

story around in order to hit up old clients with a new kind 

of content." ( See Complaint 1 7 . 
' 

see also Dkt. No. 1-1 at 

8.) 2 

Plaintiffs fail to produce any evidence supporting their 

allegations that the facts or implied facts in Statement Six 

are false. On the other hand, BuzzFeed supports Statement Six 

with Leidig's own words. Leidig wrote about CEN's origins in 

an article dated March 14, 2013. (See "Press Gazette Article," 

2 The use of speculative language such as "seemingly" and "appears" 
indicates that Statement Six could be construed as one of opinion rather 
than fact. See, ~' Bellavia Blatt & Crossett, P.C. v. Kel & Partners 
LLC, 151 F. Supp. 3d 287, 293-94 (E.D.N.Y. 2015) (rhetorical indicators 
such as the use of "appeared to be," "might well be," "could well happen," 
and "should be" "signal presumptions and predictions rather than facts" 
( internal quotation marks omitted)); Biro, 883 F. Supp. 2d at 460 ( "Often, 
statements of 'rhetorical hyperbole' or 'imaginative expression' are held 
not actionable, because they 'cannot reasonably be interpreted as stating 
actual facts' that could be proved false." (quoting Milkovich v. Lorain 
Journal Co., 497 U.S. 1, 20, 25 (1990))). Although BuzzFeed never raised 
this argument, determining a statement's falsity necessarily requires 
that the Court first determine whether the statement conveys fact (and is 
verifiable) or opinion (and is non-verifiable). Nevertheless, even though 
the facts are fully developed and Plaintiffs thus would not suffer any 
prejudice from a ruling regarding whether Statement Six constitutes an 
opinion, the Court declines to rule against Plaintiffs on grounds not 
explicitly raised by BuzzFeed. See, ~' In re 650 Fifth Ave. & Related 
Props., 830 F.3d 66, 96-97 (2d Cir. 2016). 

30 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 30 of 35



April 2018 Leidig Dep. Tr. Ex. 19.) In the Press Gazette 

Article, Leidig confirmed that he founded CEN, in part, 

because of the financial difficulties arising from reliance 

on original content. Thus, he changed his business model as 

"there was no longer value in original content, and that was 

because of the competition from the internet." (Id. at 7. ) 

These statements support the part of Statement Six which 

claims that Plaintiffs altered their business model in the 

face of financial difficulties. 

As for the remainder of Statement Six, Plaintiffs claim 

that it implies that Plaintiffs are in the "business of 

fabricating and selling fake news stories" (see Complaint~ 

8), but do not even attempt to make the "especially rigorous 

showing" that BuzzFeed "intend[ed]" or "endorse[d]" that 

implication beyond the specific stories covered in the 

Article. Biro, 883 F. Supp. 2d at 465-66. Because Plaintiffs 

are unable to refute BuzzFeed's specific factual claims in 

the Article, they also cannot refute the more general claim 

in Statement Six. Consequently, the Court finds that 

Plaintiffs are unable to meet their burden of demonstrating 

a genuine issue of fact regarding the falsity of Statement 

Six. 

31 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 31 of 35



G. STATEMENT SEVEN 

Statement Seven implies that CEN falsifies quotes in 

part because "CEN' s stories frequently contain lines from 

someone that no one else could persuade to talk." ( See 

Complaint 11 33-34.) Of course, as is apparent from the 

discussion of Statements One through Five above, Plaintiffs 

have presented no evidence to refute a single specific 

instance in the Article where BuzzFeed alleges CEN falsified 

a quote. Thus, Plaintiffs must rely on self-serving blanket 

denials that they do not falsify quotes. (See, ~, "Leidig 

Deel.," Dkt. No. 18 1 2; "Martinez Dep.," Dkt. No. 104-17 at 

58:25-59:9; see also Opposition at 3-4.) However, as the Court 

has explained, such blanket denials are inadequate. See 

Celle, 209 F.3d at 188. Plaintiffs fail to provide any support 

that Statement Seven was false. Thus, the Court finds that 

Statement Seven is substantially true and there are no genuine 

issues of material fact regarding its falsity. 

H. STATEMENT EIGHT 

Plaintiffs allege that the headline of the Article -­

"The King of Bullsh*t News," intends and asserts that 

Plaintiffs are, in fact, "The King of Bullshit News" and that 

Plaintiffs are "in the business of publishing news articles 

presented as true that are false, and known to be false by 

32 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 32 of 35



[Plaintiffs], and that [Plaintiffs] are largest purveyors of 

such articles in the world." (Complaint 11 1-3.) 

At best, any defamatory fact gleaned from this headline 

manifests an implication supported by the substantial truth 

of the Article itself. Much as is the case regarding with 

Statements Six and Seven, however, Plaintiffs fail to specify 

how the headline implies any defamatory fact the statement 

embodies that is not contained in the rest of the Article. 

The only possible additional defamatory fact is that 

Plaintiffs read, without any support, the reference to "king" 

in the headline to mean "largest." In context, such an 

interpretation derives not from the actual text of the 

headline, but from the hyperbolic spin Plaintiffs put on it, 

especially in their reference to "largest purveyors in the 

world." (Id.) But, even if this construction reflected a fair 

reading, the difference between being the "largest" or a 

"large" purveyor of such news stories is immaterial in the 

context of this Article. See Tannerite, 864 F.3d at 242-43. 

Such fine distinctions between "largest" and "large" are 

likely to be lost on the reader considering the "substantial 

33 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 33 of 35



truth" of the facts and reporting in the Article. See id. at 

243. 

Because Plaintiffs are unable to demonstrate that 

Statement Eight is false, the Court finds that there are no 

genuine issues of material fact regarding its falsity. 

* * * 

For each of the eight statements that comprise 

Plaintiffs' libel claims, BuzzFeed has shown that no 

reasonable juror could find the statement or its reasonable 

implications false. Because falsity is a required element of 

Plaintiffs' libel claims, the Court must enter judgment in 

favor of BuzzFeed. 

34 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 34 of 35



IV. ORDER 

Accordingly, it is hereby 

ORDERED that the motion of defendant BuzzFeed Inc. for 

summary judgment pursuant to Rule 56 of the Federal Rules of 

Civil Procedure (Dkt. Nos. 101, 102) dismissing the action 

herein brought by plaintiffs Michael Leidig and Central 

European News Ltd is GRANTED. 

The Clerk of the Court is directed to terminate any 

pending motions and to close this case. 

SO ORDERED. 

Dated: New York, New York 
27 March 2019 

~~ 
U.S.D.J. 

35 

Case 1:16-cv-00542-VM-GWG   Document 120   Filed 03/27/19   Page 35 of 35


